Vul je mailadres in:

Met dank aan FeedBurner

 

Wie is online

Er zijn momenteel 0 gebruikers en 0 gasten online.

Gebruikerslogin

Start | Blogs | blog van Patrick

Memosoni

 Klik op de afbeelding om Memosoni te spelen

In 1995 maakte ik mijn eerste game voor Windows 3.1  Het werd het spel Geluidenmemory dat tevens het eerste spel werd in ‘t Speelhuisje 1.  Er werden in de loop der jaren  7 Speelhuisjes ontwikkeld waarmee Triangel gouden jaren beleefde.  Ik had hiervoor reeds educatieve programma’s ontwikkeld voor mijn Sinclair Spectrum en verschillende Atari ST’s, maar de druk van Microsoft in het onderwijs werd zo groot dat ik mij genoodzaakt voelde om over te stappen naar Windows.  

Ondertussen zijn we vele jaren verder en ben ik al sedert 2000 geen klastitularis meer, want ik schreef de programma’s op de eerste plaats voor gebruik in mijn eigen klas.  Toen ik ICT-coördinator werd en de hele dag achter één of andere computer zat, hield het programmeren op, maar de goesting was altijd latent aanwezig.  Ik volgde nog een cursus Flash, waarin ik enkele Triangeltjes schreef, maar toen Flash eind 2010 ten dode was opgeschreven, stopte ook die bezigheid.  

Toen ik in het schooljaar 16-17 koos om over te stappen naar een parttime job van vier vijfden, stond voor mij één ding vast: mijn woensdagvoormiddagen zouden opgaan in zelfstudie en de ontwikkeling van nieuwe programma’s.  Ik had eventjes geproefd van Javascript, maar omdat Typescript beter aanleunt bij Actionscript van Flash, gaf ik mezelf een stoomcursus in deze nieuwe programmeertaal van Microsoft.  In herschreef Geluidenmemory van de grond af in deze nieuwe taal en doopte het spel Memosoni: soni betekent geluid in Esperanto.

Ik hoop dat Memosoni de start is van een nieuwe reeks educatieve programma’s, want ik besef dat programmeren het liefste is wat ik doe.  Er werd heel veel energie gestopt in dit eerste programma, maar daarmee werden de fundamenten gegoten voor toekomstige programma’s die nu sneller ontwikkeld kunnen worden.  

Bij het ontwikkelen van programma’s kruipt ook veel tijd in het debuggen of in mensentaal: de foutjes eruit halen.  Stoot je nog op een foutje, gelieve dit te laten weten via mail, waarvoor dank.  De vertalingen gebeurden ook met behulp van Google Translate.  Stuur betere vertalingen gerust door.